Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи


 

Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас

Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество.

1.     Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения

„Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“).

„Хайдути“ носи подзаглавие „баща и син“. Неговата роля е да рамкира (постави в рамка) основната смислова цялост на творбата – живота и подвизите на Чавдар и неговия баща – също вехт войвода. Така се прокарва идеята, че хайдутството е нещо като занаят, който се предава от поколение на поколение. Това е така, защото преди всичко то е и призвание за юнака, който трябва да покаже сила и храброст, за да защитава сиромасите, но и съобразителност и качества на водач, за да предвожда своите бойци. Така разказът, който стихотворението „Хайдути“ започва, през и чрез заглавието и подзаглавието, е разказ за героизъм и юначество, който се предава както чрез песента-памет, така и чрез кръвта и родството.

Подзаглавието „баща и син“ задава и допълнителна перспектива на четене – то подготвя за още едно разгръщане на семейните връзки – това между майката и сина.

2.     Композиция и основни мотиви/теми

Условно можем да разделим произведението на две смислови части. В първата, въвеждаща част, лирическият говорител се обръща към дядото с кавала, за да изкаже мъките, ядовете, но и надеждите си. Песента за храбрите войводи е представена като контрапункт (противоположност) на любовните песни[1], които са „додеяли“ на лирическия говорител. Това е така, защото в хоризонта на възрожденското мислене любовта е интимно, индивидуално чувство, а всеки индивид трябва да мисли себе си като изпълняващ на първо време дълга към своята родина-майка. Тоест, войводите трябва да загърбят личното и да се отдадат на борба, на закрила на слаби и бедни и да предложат живота си в името на свободата.

Освен това противопоставяне, ролята на въвеждащата част е да подчертае значението на песента-памет. Спомнянето, предаването от уста на уста, разказването за подвизите на хайдутите, е начин техните дела да се обезсмъртят. Ролята на паметта е да поддържа колективния корелатив за юначество, за добри и лоши постъпки и задава пример за подражание. „Чуването“ на песента е припомняне на славните герои, но и подбуждане към действие[2].

Втората част въвежда читателя в житието и битието на Чавдар войвода чрез реторичното питане „кой не знае Чавдар войвода, кой не е чувал за него“. Уточнено е, че още като съвсем младо момче, той умее да разпознава злината и правдата. Това се случва, когато Чавдар работи за вуйчо си като овчар на стадото му. Той вижда, че майчиният брат спада към категорията на „чорбаджии изедници“ и понеже не може да търпи безчинства, се изправя срещу майка си, влагайки в обвинението си „думи тежки“.

Сблъсъкът между майка и син отново оголва конфликта между личното и дълга. Като един син, Чавдар е свиден на майка си и тя се опитва да го отдалечи от влиянието и примера на бащата, за да не го последва синът в начинанията му. Разбира се, Чавдар не вижда нещата по нейния начин – за него е радост и чест да може да се присъедини към дружината на бащата. Майчината горест, майчините клетви и молби обаче, според логиката на Ботевата поезия, не бива да отдалечават героя от дълга му към другата майка – родината, която „ражда“ юнашки синове.

3.     Анализ на части от произведението:

какви е деца раждала,

раждала, ражда и сега

българска майка юнашка;

какви е момци хранила,

хранила, храни и днеска

нашата земя хубава!

 Освен персонифициране на родината и приравняването ѝ с майка-кърмителница, горният откъс усилва поетичността и насища емоционалността на внушенията, чрез използване на повторените глаголи – „раждала“ и „хранила“.

Затуй му пее песента

на Странджа баир гората,

на Ирин-Пирин тревата;

меден им кавал приглаша

от Цариграда до Сръбско

и с ясен ми глас жътварка

от Бяло море до Дунав -

по румелийски полета...

Тук географското „мерене“ на славата на Чавдар задава и границите на родното. Използването на конкретни места и назоваването им в поетическите текстове, създава представа за пространство, разгръща по хоризонтала „света“ на героите. Това топографиране на родното, като топос за юначеството срещаме и в „Опълченците на Шипка“ на Иван Вазов, както и в „Заточеници“ на Яворов.

 

 

Речник:

Вехт – стар, от минало време

Додея – доскуча, писна ми

Кахъри – грижи

Долище (дол) – дере, място, през което тече река, а от двете му страни има стръмнини

Изедник – някой, който върши неправди над бедните и беззащитните

Сердар – предводител на военна част

Армаган – дар, подарък

Аргатин – полски работник, който се наема за определено време

Каза – административна единица в Османската империя, нещо като област

Хортувам – приказвам

Доходял – идвал е

Гурбет – да работиш в чужбина за прехраната си

Рипна – скачам, подскачам



[1] Мотив, който учениците в 11ти клас разглеждат през стихотворението „До моето първо либе“.

[2] Мотив, върху който седмокласниците виждат заложен в стихотворението „На прощаване“, където лирическият говорител заклева майката да предаде разказа за делата му на неговите братя (приемници).

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Димчо Дебелянов – поетът с раздвоена душа

Анализ върху творчеството на Димчо Дебелянов за матура БЕЛ, 12 клас Аз умирам и светло се раждам - разнолика, нестройна душа, през деня неуморно изграждам, през нощта без пощада руша. Д. Дебелянов, „Черна песен“ Димчо Дебелянов е част от онези силни години за българската поезия, когато тя с бързи темпове „догонва“ европейските и световни тенденции, години, в които творят имена като Славейков, Яворов, Кирил Христов, Николай Лилиев. Макар, че създава своята поезия за кратко (от публикуването на първите му стихове до смъртта му минават едва 10 години) Дебелянов остава творчество, пропито от търсенията на модерната душа и световъзприятието на модерния човек. Основни проблеми и мотиви в творчеството на Дебелянов Като поет-символист Дебелянов съумява да вплете в универсални символи (майката, родния дом) индивидуалното преживяване на лир. Аз. Макар всеки поет-символист да се стреми да изгради музикално внушение за света и човека чрез поезията си, при Дебелянов откриваме специфич

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в