Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас


Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата, повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката.
Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение: не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н.

Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби.

Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой.

Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в заглавието на творбата. То е и поглед към бъдещето, към двете алтернативи на борбата-саможертвената смърт или победното завръщане. Топонимията (тиха бяла Дунава) разделя родното от чуждото пространство, тя е граница, разделяща пространството по хоризонтала.

„бяло ми месо по скали/...черни ми кърви в земята“ – по иносказателен начин поетът разкрива дългия и мъчителен път към свободата, която може да бъде постигната само чрез смъртта на героя. Въпреки че тялото на загиналия за свобода е „в земята“, духът му се извисява до царството на орлите, заради героичната саможертва.

Инверсията „песен юнашка“ въвежда мотива за песента като заветно слово, като заклинателно слово, което ще обезсмърти подвига на юнака в паметта на неговите братя, които на свой ред ще подемат борбата на падналия.

Епитетите, използвани при описанието на триумфално завръщащите се бунтовници, напомнят символиката от фолклорно-песенната традиция, те са атрибути на героичното: иглянки пушки; саби-змии; лични юнаци.

„Прости ме и веч прощавай“ – употребените глаголи „прости“ и „прощавай“, освен че отвеждат към двоякото значение, заложено в акта на прощаване, се различават и по морфологичния признак свършен-несвършен вид на глагола. Така „прости“ отвежда към значението „дай ми прошка“, докато „веч прощавай“ семантично се обвързва с раздялата.

Искате да научите още за Ботев и неговото творчество? Прочетете и другите статии, посветени на темата: Родината, майката и любимата в поезията на Ботев ; Христо Ботев - певецът за свобода

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...