Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас
Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..."
Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното са представени чрез картините на гората, чрез изброяване на нейните блага. Но освен възхита и преклонение, лирическият говорител чувства тази красота "като куршум пада" - тоест като тегло, като мъка, която застига копнеещото му сърце. Недостижимостта на блена създава атмосферата на меланхолия и печал в стихотворението.
От казаното дотук можем да изведем няколко опозиционни двойки, на които се базира "конфликта" в творбата:
младост-старост
миг-вечност
живот-смърт
Задачи за теза за НВО 7 клас БЕЛ:
1. Какви внушения създават стиховете:
Хубава си, моя горо,
миришеш на младост,
но вселяваш в сърцата ни
само скръб и жалост
Основни насоки за разсъждение:
- основното чувство - меланхолия, тъга;
- епитетът "хубава" и местоимението "моя";
- реторичното обръщение;
- топосът на сърцето
2. Какви внушения създават стиховете:
"всичко, казвам, понякогаш
като куршум пада"
Основни насоки за разсъждение:
- сравнението и неговите полюсни внушения
- местоимението "всичко"
Тест върху "Хубава си, моя горо" за НВО по БЕЛ, 7 клас
1. Кой е авторът на творбата и какъв е нейният жанр?
2. Какво изразно средство НЕ откривате в стиховете:
и божурът, и тревите,
и твойта прохлада,
всичко, казвам, понякогаш
като куршум пада
а) сравнение
б) градация
в) метафора
г) преувеличение
3. От името на кого се говори в стихотворението?
а) Любен Каравелов
б) лирическия Аз
в) лирическия говорител
г) повествователя
4. Кое от следните е НЕВЯРНО за стихотворението:
а) основното чувство е тъга
б) стихотворението е балада
в) изповедният тон е доминиращ
г) гората е олицетворена
5. Свържете стиховете с изразните средства:
а) "като куршум пада" метафора
б) "миришеш на младост" изброяване
в) "и божурът, и тревите" епитет
г) "хубава си, моя горо" сравнение
6. Избройте поне 3 опозиции, които откривате в стихотворението.
7. Посочете вярното твърдение:
а) "Хубава си, моя горо" е елегия за съдбата на хъшовете.
б) "Хубава си, моя горо" е елегия за поробената Родина.
в) "Хубава си, моя горо" е елегия за съдбата на трагично влюбените млади.
г) "Хубава си, моя горо" е елегия за тъгата по отиващата си младост и носталгията по красотите на родното.
8. Стиховете "...твойте буки и дъбове,/твойте шуми гъсти...":
а) създават картинна представа за гората.
б) създават впечатление за тленността на природата.
в)създават впечатление за безвъзвратно отминалата младост.
г) създават впечатление за картинната памет на лирическия говорител.
9. В кои стихове от стихотворението "Хубава си, моя горо" се разкрива опозицията "младост-старост":
а) "който веднъж те погледне,/той вечно жалее..."
б) "мирише на младост" - "пролетта/старостта изпраща"
в) "хубава си, моя горо/миришеш на младост..."
г) "твойте буки и дъбове,/ твойте шуми гъсти"
10. Стихотворението "Хубава си, моя горо":
а) е част от възрожденската традиция;
б) е част от Ренесансовата традиция;
в) е част от хуманистичната традиция;
г) е част от средновековната традиция.
Коментари
Публикуване на коментар