Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното
Родината, майката и любимата в поезията на Христо Ботев
Интерпретативно съчинение за матура, 12 клас
1.
Увод
В
своето творчество Ботев влага огромната си революционна енергия, за да създаде
идеята за бунтовника, който изстрадва и съпреживява житейските неправди и идеалите
на борбата. В сакралното пространство, сърцето, героят е скътал образите на
Родината, майката, любимата.
2.
Теза
Образът
на майката традиционно се свързва с родовото пространство. Тя е утеха и
подкрепа за лирическия герой в борбата и в изгнанието му. Майката и Родината са
тъждествено равни за юнака – борец за свобода в Ботевата лирика. Но
Родината-майка може да бъде и мащеха, която обрича сина си на скиталчество.
Тази двусмисленост поражда у героя противоречиви чувства. От една страна той се
гневи от робството, а от друга изпитва любов, която се свързва с идеята за
свободата. Родината е и мястото, където героят сеща любовта и се врича на
либето. Образът на любимата съчетава интимните чувства на героя, тя е тази,
която ще го посрещне, заедно с майката, в претворения космос. Но може и да го
отклони от пътя на борбата.
3.
Доказателствена част
Майката
Образът
на майката от „На прощаване“ е ключов – тя е въплъщение на родното и познатия,
домашен свят. Майката е изповедник и към нея са отправени най-съкровените слова
на сина. Цялото стихотворение е израз на копнежите и чувствата на Аз-а,
стремежите към борба и отвоюване на свободата. Изповедта на героя е изтъкана от
полярни чувства. От една страна, той говори на майката за своята любов към
родното, но и дава воля на горчивината и гнева от робската участ на родината.
По
подобие на майката от „На прощаване“, която е орисана „за първо чедо да жалиш“,
образът на майката в стихотворението „Хайдути“ също е поставена пред избора на
сина си. Нейната мъка и страдание имат по-отявлен интимен характер, ала въпреки
своите съкровени чувства, тя не пречи на избора на героя. По този начин тя
пренебрегва личната си мъка в името на националния идеал.
В
„Майце си“ жената, даваща живот, е представена като най-близкото до сърцето на
лирическия герой същество. Но майката е представена и като мащеха, която чрез
своите клетви обрича своя син на скиталчество и страдание. Така тя се вписва в
картината на преобърнатия ценностен свят: „ти ли си, мале, тъй жално пела,/ ти
ли си мене три години клела“.
Родината
У
Ботев се наблюдава особено тъждество между Родината и майката. Чрез него
прозира и искрената и голяма любов на героя към Отечеството. В стихотворението „Обесването
на Васил Левски“ картината на света се допълва от страдащата майка, асоциативно
свързана с Родината. Обръщението „Българийо“ е смислово обагрено от значението
на майката, загубила „един син“. Идеята за жертвената смърт като извор на всеобхватна
трагичност се допълва от образа на плачещата майка-Родина. Чрез тази печал
можем да доловим асоциативни връзки с образа на страдащата Богородица.
Допълнителни
произведения за анализ: „Борба“ – всеобхватната картина на робството; синекдохата
„бащино огнище“ и конотациите му за робството в „На прощаване“; контрастът „робска
земя“ – „пеещ Балкан“, очертан в „Хаджи Димитър“. „Към брата си“ и „В механата“
– образа на Родината чрез негативните робски явления.
Либето
Назоваването
на адресата още в заглавието на „До моето първо либе“ обуславя изповедността на
лирическия глас. Чрез драматичното отхвърляне на любовта като съкровено интимно
преживяване, героят осъществява своето ново раждане в пространството на народното
страдание и на националния идеал. Гласът на любовта е заглушен, за да зазвучи
този на онеправдания народ, на роба, търсещ възмездие и свобода. Миналото е
отхвърлено, обречено е на забрава, защото се асоциира с духовното робство и
безумието на интимното. Образът на либето се свърза с интимните чувства и
отклонява героя от пътя на борбата. Заради тази нейна сила, любимата е
отхвърлена, но съпричастна с борческите идеали на героя, тя е приета като
посредник за саможертвения подвиг.
Допълнителни
произведения за анализ: образът на любимата в „На прощаване“
4.
Заключение
Образът
на либето, както и този на Родината, са двойнствени образи, съчетаващи любов и
гняв, отрицание. Любимата е приета само, когато е съпричастна с борбата. Родината
е пространството на злото и поробителя, но и подтик към саможертвена борба и
подвиг за постигане на свободата. Като част от родния дом, майката-изповедник е
подкрепа за своя готов на саможертва син. Тя е тази, която ще приеме идеята за
бунта и ще съхрани и предаде завета за героичния подвиг.
Коментари
Публикуване на коментар