Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Родината, майката и любимата в поезията на Христо Ботев


Родината, майката и любимата в поезията на Христо Ботев

Интерпретативно съчинение за матура, 12 клас






1.    Увод
В своето творчество Ботев влага огромната си революционна енергия, за да създаде идеята за бунтовника, който изстрадва и съпреживява житейските неправди и идеалите на борбата. В сакралното пространство, сърцето, героят е скътал образите на Родината, майката, любимата.
2.    Теза
Образът на майката традиционно се свързва с родовото пространство. Тя е утеха и подкрепа за лирическия герой в борбата и в изгнанието му. Майката и Родината са тъждествено равни за юнака – борец за свобода в Ботевата лирика. Но Родината-майка може да бъде и мащеха, която обрича сина си на скиталчество. Тази двусмисленост поражда у героя противоречиви чувства. От една страна той се гневи от робството, а от друга изпитва любов, която се свързва с идеята за свободата. Родината е и мястото, където героят сеща любовта и се врича на либето. Образът на любимата съчетава интимните чувства на героя, тя е тази, която ще го посрещне, заедно с майката, в претворения космос. Но може и да го отклони от пътя на борбата.
3.    Доказателствена част
Майката
Образът на майката от „На прощаване“ е ключов – тя е въплъщение на родното и познатия, домашен свят. Майката е изповедник и към нея са отправени най-съкровените слова на сина. Цялото стихотворение е израз на копнежите и чувствата на Аз-а, стремежите към борба и отвоюване на свободата. Изповедта на героя е изтъкана от полярни чувства. От една страна, той говори на майката за своята любов към родното, но и дава воля на горчивината и гнева от робската участ на родината.
По подобие на майката от „На прощаване“, която е орисана „за първо чедо да жалиш“, образът на майката в стихотворението „Хайдути“ също е поставена пред избора на сина си. Нейната мъка и страдание имат по-отявлен интимен характер, ала въпреки своите съкровени чувства, тя не пречи на избора на героя. По този начин тя пренебрегва личната си мъка в името на националния идеал.
В „Майце си“ жената, даваща живот, е представена като най-близкото до сърцето на лирическия герой същество. Но майката е представена и като мащеха, която чрез своите клетви обрича своя син на скиталчество и страдание. Така тя се вписва в картината на преобърнатия ценностен свят: „ти ли си, мале, тъй жално пела,/ ти ли си мене три години клела“.
Родината
У Ботев се наблюдава особено тъждество между Родината и майката. Чрез него прозира и искрената и голяма любов на героя към Отечеството. В стихотворението „Обесването на Васил Левски“ картината на света се допълва от страдащата майка, асоциативно свързана с Родината. Обръщението „Българийо“ е смислово обагрено от значението на майката, загубила „един син“. Идеята за жертвената смърт като извор на всеобхватна трагичност се допълва от образа на плачещата майка-Родина. Чрез тази печал можем да доловим асоциативни връзки с образа на страдащата Богородица.
Допълнителни произведения за анализ: „Борба“ – всеобхватната картина на робството; синекдохата „бащино огнище“ и конотациите му за робството в „На прощаване“; контрастът „робска земя“ – „пеещ Балкан“, очертан в „Хаджи Димитър“. „Към брата си“ и „В механата“ – образа на Родината чрез негативните робски явления.
Либето
Назоваването на адресата още в заглавието на „До моето първо либе“ обуславя изповедността на лирическия глас. Чрез драматичното отхвърляне на любовта като съкровено интимно преживяване, героят осъществява своето ново раждане в пространството на народното страдание и на националния идеал. Гласът на любовта е заглушен, за да зазвучи този на онеправдания народ, на роба, търсещ възмездие и свобода. Миналото е отхвърлено, обречено е на забрава, защото се асоциира с духовното робство и безумието на интимното. Образът на либето се свърза с интимните чувства и отклонява героя от пътя на борбата. Заради тази нейна сила, любимата е отхвърлена, но съпричастна с борческите идеали на героя, тя е приета като посредник за саможертвения подвиг.
Допълнителни произведения за анализ: образът на любимата в „На прощаване“
4.    Заключение
Образът на либето, както и този на Родината, са двойнствени образи, съчетаващи любов и гняв, отрицание. Любимата е приета само, когато е съпричастна с борбата. Родината е пространството на злото и поробителя, но и подтик към саможертвена борба и подвиг за постигане на свободата. Като част от родния дом, майката-изповедник е подкрепа за своя готов на саможертва син. Тя е тази, която ще приеме идеята за бунта и ще съхрани и предаде завета за героичния подвиг.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Димчо Дебелянов – поетът с раздвоена душа

Анализ върху творчеството на Димчо Дебелянов за матура БЕЛ, 12 клас Аз умирам и светло се раждам - разнолика, нестройна душа, през деня неуморно изграждам, през нощта без пощада руша. Д. Дебелянов, „Черна песен“ Димчо Дебелянов е част от онези силни години за българската поезия, когато тя с бързи темпове „догонва“ европейските и световни тенденции, години, в които творят имена като Славейков, Яворов, Кирил Христов, Николай Лилиев. Макар, че създава своята поезия за кратко (от публикуването на първите му стихове до смъртта му минават едва 10 години) Дебелянов остава творчество, пропито от търсенията на модерната душа и световъзприятието на модерния човек. Основни проблеми и мотиви в творчеството на Дебелянов Като поет-символист Дебелянов съумява да вплете в универсални символи (майката, родния дом) индивидуалното преживяване на лир. Аз. Макар всеки поет-символист да се стреми да изгради музикално внушение за света и човека чрез поезията си, при Дебелянов откриваме специфич

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в