Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Родината, майката и любимата в поезията на Христо Ботев


Родината, майката и любимата в поезията на Христо Ботев

Интерпретативно съчинение за матура, 12 клас






1.    Увод
В своето творчество Ботев влага огромната си революционна енергия, за да създаде идеята за бунтовника, който изстрадва и съпреживява житейските неправди и идеалите на борбата. В сакралното пространство, сърцето, героят е скътал образите на Родината, майката, любимата.
2.    Теза
Образът на майката традиционно се свързва с родовото пространство. Тя е утеха и подкрепа за лирическия герой в борбата и в изгнанието му. Майката и Родината са тъждествено равни за юнака – борец за свобода в Ботевата лирика. Но Родината-майка може да бъде и мащеха, която обрича сина си на скиталчество. Тази двусмисленост поражда у героя противоречиви чувства. От една страна той се гневи от робството, а от друга изпитва любов, която се свързва с идеята за свободата. Родината е и мястото, където героят сеща любовта и се врича на либето. Образът на любимата съчетава интимните чувства на героя, тя е тази, която ще го посрещне, заедно с майката, в претворения космос. Но може и да го отклони от пътя на борбата.
3.    Доказателствена част
Майката
Образът на майката от „На прощаване“ е ключов – тя е въплъщение на родното и познатия, домашен свят. Майката е изповедник и към нея са отправени най-съкровените слова на сина. Цялото стихотворение е израз на копнежите и чувствата на Аз-а, стремежите към борба и отвоюване на свободата. Изповедта на героя е изтъкана от полярни чувства. От една страна, той говори на майката за своята любов към родното, но и дава воля на горчивината и гнева от робската участ на родината.
По подобие на майката от „На прощаване“, която е орисана „за първо чедо да жалиш“, образът на майката в стихотворението „Хайдути“ също е поставена пред избора на сина си. Нейната мъка и страдание имат по-отявлен интимен характер, ала въпреки своите съкровени чувства, тя не пречи на избора на героя. По този начин тя пренебрегва личната си мъка в името на националния идеал.
В „Майце си“ жената, даваща живот, е представена като най-близкото до сърцето на лирическия герой същество. Но майката е представена и като мащеха, която чрез своите клетви обрича своя син на скиталчество и страдание. Така тя се вписва в картината на преобърнатия ценностен свят: „ти ли си, мале, тъй жално пела,/ ти ли си мене три години клела“.
Родината
У Ботев се наблюдава особено тъждество между Родината и майката. Чрез него прозира и искрената и голяма любов на героя към Отечеството. В стихотворението „Обесването на Васил Левски“ картината на света се допълва от страдащата майка, асоциативно свързана с Родината. Обръщението „Българийо“ е смислово обагрено от значението на майката, загубила „един син“. Идеята за жертвената смърт като извор на всеобхватна трагичност се допълва от образа на плачещата майка-Родина. Чрез тази печал можем да доловим асоциативни връзки с образа на страдащата Богородица.
Допълнителни произведения за анализ: „Борба“ – всеобхватната картина на робството; синекдохата „бащино огнище“ и конотациите му за робството в „На прощаване“; контрастът „робска земя“ – „пеещ Балкан“, очертан в „Хаджи Димитър“. „Към брата си“ и „В механата“ – образа на Родината чрез негативните робски явления.
Либето
Назоваването на адресата още в заглавието на „До моето първо либе“ обуславя изповедността на лирическия глас. Чрез драматичното отхвърляне на любовта като съкровено интимно преживяване, героят осъществява своето ново раждане в пространството на народното страдание и на националния идеал. Гласът на любовта е заглушен, за да зазвучи този на онеправдания народ, на роба, търсещ възмездие и свобода. Миналото е отхвърлено, обречено е на забрава, защото се асоциира с духовното робство и безумието на интимното. Образът на либето се свърза с интимните чувства и отклонява героя от пътя на борбата. Заради тази нейна сила, любимата е отхвърлена, но съпричастна с борческите идеали на героя, тя е приета като посредник за саможертвения подвиг.
Допълнителни произведения за анализ: образът на любимата в „На прощаване“
4.    Заключение
Образът на либето, както и този на Родината, са двойнствени образи, съчетаващи любов и гняв, отрицание. Любимата е приета само, когато е съпричастна с борбата. Родината е пространството на злото и поробителя, но и подтик към саможертвена борба и подвиг за постигане на свободата. Като част от родния дом, майката-изповедник е подкрепа за своя готов на саможертва син. Тя е тази, която ще приеме идеята за бунта и ще съхрани и предаде завета за героичния подвиг.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...