Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Пътуващият човек у Алеко Константинов („До Чикаго и назад“)

Анализ върху "До Чикаго и назад" за матура, 12 клас

Пътят е символно натоварено пространство, метафора на човешкия избор. Независимо дали предполага завръщане или не, чрез пътя се осмисля човешката съдба. Когато за пътуващия човек няма връщане назад, то тогава той е обречен на скитничество и бездомност (мотив, който по-късно символистите ще развият в творчеството си).

Човекът, ситуиран на пътя, често е изправен пред морални и житейски дилеми. Алеко създава няколко типа пътуващи герои. Този, който опознава, изучава и сравнява чуждия свят с родния („До Чикаго и назад“), той съумява да извлече точна представа за преимуществата и недостатъците на не-нашия свят. Макар и субективни, неговите оценки са съвкупност от ентусиазъм и трезв разсъдък. Прекланяйки се пред красотата на Ниагарския водопад, героят и иронично описва човека-машина, лишен от личностни характеристики и сравнен с болт от механично чудовище, което функционира в името на материалното.



Алеко Константинов определя пътеписа „До Чикаго и назад“ като „леки, хвърковати бележки“. Заглавието подсказва, че не по-малко важен от пътуването към един нов свят е и пътят „назад“, към отечеството, с чието настояще пътеписецът сравнява всичко, което вижда по време на пътуването си. Пътуващият човек е изправен пред необходимостта да описва сравнявайки, да търси общото, да хвърля мостове между двата свята, да описва връзки, надмогващи разделянето във времето. Новият свят е друг, чужд, но и „чуден“, омагьосващ човека. Героят от пътеписа се е превърнал в медиатор между своите и чуждите ценностни и културни системи.
Когато се среща с Америка и нейната действителност, описаните впечатления са противоречиви. Разказвачът е възхитен от богатите възможности на Новия свят, но от друга страна мирогледът му на хуманист го кара да се замисли с горчивина над някои тревожни страни от американския живот. Чрез „До Чикаго и назад“ авторът разкрива една действителност, която крие своята същност дълбоко под видимия материален просперитет и разкрепостяването на личността. Разколебани са устоите на нравственото, на почтеността, разкъсана е целостта на личността, отнета е волята на човека.

Още когато попада на брега на Ню Йорк след дългото презокеанско пътешествие, писателят е поразен от изключителната динамичност на живота в Америка и от колосалните размери на сградите и съоръженията. Докъдето стига погледът на новопристигналия, се вижда едно трескаво, бясно, вавилонско движение. Стотици фабрични комини обгръщат с пелена целия град. Като някакъв колос дреме Бруклинският мост. Хората, чиито ръце са сътворили тази шеметно движеща се техника, изглеждат малки и жалки пред творенията си.
Възхищението на Алеко от американската свобода и равноправие, от държавното устройство и от общинското самоуправление, за които е чел в книгите, се сблъсква с една противоречива действителност. Пътуващият човек е заподозрял, че материалното преуспяване заплашва човешкото у човека. Той става свидетел на дехуманизацията на американското общество, за да заключи, че само разцветът на личността ще придаде морална стойност на материалния прогрес и на обществения напредък.

Единствената ценност, която винаги и навсякъде си остава константна, е природата. В пътеписа авторът противопоставя красотата, чистотата и силата на природните картини срещу социалната човешка уродливост.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...