Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното
Анализ върху "До Чикаго и назад" за матура, 12 клас
Пътят е символно натоварено пространство, метафора на
човешкия избор. Независимо дали предполага завръщане или не, чрез пътя се
осмисля човешката съдба. Когато за пътуващия човек няма връщане назад, то
тогава той е обречен на скитничество и бездомност (мотив, който по-късно
символистите ще развият в творчеството си).
Човекът, ситуиран на пътя, често е изправен пред
морални и житейски дилеми. Алеко създава няколко типа пътуващи герои. Този,
който опознава, изучава и сравнява чуждия свят с родния („До Чикаго и назад“), той
съумява да извлече точна представа за преимуществата и недостатъците на
не-нашия свят. Макар и субективни, неговите оценки са съвкупност от ентусиазъм
и трезв разсъдък. Прекланяйки се пред красотата на Ниагарския водопад, героят и
иронично описва човека-машина, лишен от личностни характеристики и сравнен с
болт от механично чудовище, което функционира в името на материалното.
Алеко Константинов определя пътеписа „До Чикаго и
назад“ като „леки, хвърковати бележки“. Заглавието подсказва, че не по-малко
важен от пътуването към един нов свят е и пътят „назад“, към отечеството, с
чието настояще пътеписецът сравнява всичко, което вижда по време на пътуването
си. Пътуващият човек е изправен пред необходимостта да описва сравнявайки, да
търси общото, да хвърля мостове между двата свята, да описва връзки, надмогващи
разделянето във времето. Новият свят е друг, чужд, но и „чуден“, омагьосващ
човека. Героят от пътеписа се е превърнал в медиатор между своите и чуждите
ценностни и културни системи.
Когато се среща с Америка и нейната действителност, описаните
впечатления са противоречиви. Разказвачът е възхитен от богатите възможности на
Новия свят, но от друга страна мирогледът му на хуманист го кара да се замисли с
горчивина над някои тревожни страни от американския живот. Чрез „До Чикаго и
назад“ авторът разкрива една действителност, която крие своята същност дълбоко
под видимия материален просперитет и разкрепостяването на личността. Разколебани
са устоите на нравственото, на почтеността, разкъсана е целостта на личността,
отнета е волята на човека.
Още когато попада на брега на Ню Йорк след дългото
презокеанско пътешествие, писателят е поразен от изключителната динамичност на
живота в Америка и от колосалните размери на сградите и съоръженията. Докъдето стига
погледът на новопристигналия, се вижда едно трескаво, бясно, вавилонско движение.
Стотици фабрични комини обгръщат с пелена целия град. Като някакъв колос дреме
Бруклинският мост. Хората, чиито ръце са сътворили тази шеметно движеща се
техника, изглеждат малки и жалки пред творенията си.
Възхищението на Алеко от американската свобода и
равноправие, от държавното устройство и от общинското самоуправление, за които
е чел в книгите, се сблъсква с една противоречива действителност. Пътуващият човек
е заподозрял, че материалното преуспяване заплашва човешкото у човека. Той става
свидетел на дехуманизацията на американското общество, за да заключи, че само
разцветът на личността ще придаде морална стойност на материалния прогрес и на
обществения напредък.
Единствената ценност, която винаги и навсякъде си
остава константна, е природата. В пътеписа авторът противопоставя красотата,
чистотата и силата на природните картини срещу социалната човешка уродливост.
Коментари
Публикуване на коментар