Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Пътуващият човек у Алеко Константинов („До Чикаго и назад“)

Анализ върху "До Чикаго и назад" за матура, 12 клас

Пътят е символно натоварено пространство, метафора на човешкия избор. Независимо дали предполага завръщане или не, чрез пътя се осмисля човешката съдба. Когато за пътуващия човек няма връщане назад, то тогава той е обречен на скитничество и бездомност (мотив, който по-късно символистите ще развият в творчеството си).

Човекът, ситуиран на пътя, често е изправен пред морални и житейски дилеми. Алеко създава няколко типа пътуващи герои. Този, който опознава, изучава и сравнява чуждия свят с родния („До Чикаго и назад“), той съумява да извлече точна представа за преимуществата и недостатъците на не-нашия свят. Макар и субективни, неговите оценки са съвкупност от ентусиазъм и трезв разсъдък. Прекланяйки се пред красотата на Ниагарския водопад, героят и иронично описва човека-машина, лишен от личностни характеристики и сравнен с болт от механично чудовище, което функционира в името на материалното.



Алеко Константинов определя пътеписа „До Чикаго и назад“ като „леки, хвърковати бележки“. Заглавието подсказва, че не по-малко важен от пътуването към един нов свят е и пътят „назад“, към отечеството, с чието настояще пътеписецът сравнява всичко, което вижда по време на пътуването си. Пътуващият човек е изправен пред необходимостта да описва сравнявайки, да търси общото, да хвърля мостове между двата свята, да описва връзки, надмогващи разделянето във времето. Новият свят е друг, чужд, но и „чуден“, омагьосващ човека. Героят от пътеписа се е превърнал в медиатор между своите и чуждите ценностни и културни системи.
Когато се среща с Америка и нейната действителност, описаните впечатления са противоречиви. Разказвачът е възхитен от богатите възможности на Новия свят, но от друга страна мирогледът му на хуманист го кара да се замисли с горчивина над някои тревожни страни от американския живот. Чрез „До Чикаго и назад“ авторът разкрива една действителност, която крие своята същност дълбоко под видимия материален просперитет и разкрепостяването на личността. Разколебани са устоите на нравственото, на почтеността, разкъсана е целостта на личността, отнета е волята на човека.

Още когато попада на брега на Ню Йорк след дългото презокеанско пътешествие, писателят е поразен от изключителната динамичност на живота в Америка и от колосалните размери на сградите и съоръженията. Докъдето стига погледът на новопристигналия, се вижда едно трескаво, бясно, вавилонско движение. Стотици фабрични комини обгръщат с пелена целия град. Като някакъв колос дреме Бруклинският мост. Хората, чиито ръце са сътворили тази шеметно движеща се техника, изглеждат малки и жалки пред творенията си.
Възхищението на Алеко от американската свобода и равноправие, от държавното устройство и от общинското самоуправление, за които е чел в книгите, се сблъсква с една противоречива действителност. Пътуващият човек е заподозрял, че материалното преуспяване заплашва човешкото у човека. Той става свидетел на дехуманизацията на американското общество, за да заключи, че само разцветът на личността ще придаде морална стойност на материалния прогрес и на обществения напредък.

Единствената ценност, която винаги и навсякъде си остава константна, е природата. В пътеписа авторът противопоставя красотата, чистотата и силата на природните картини срещу социалната човешка уродливост.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Димчо Дебелянов – поетът с раздвоена душа

Анализ върху творчеството на Димчо Дебелянов за матура БЕЛ, 12 клас Аз умирам и светло се раждам - разнолика, нестройна душа, през деня неуморно изграждам, през нощта без пощада руша. Д. Дебелянов, „Черна песен“ Димчо Дебелянов е част от онези силни години за българската поезия, когато тя с бързи темпове „догонва“ европейските и световни тенденции, години, в които творят имена като Славейков, Яворов, Кирил Христов, Николай Лилиев. Макар, че създава своята поезия за кратко (от публикуването на първите му стихове до смъртта му минават едва 10 години) Дебелянов остава творчество, пропито от търсенията на модерната душа и световъзприятието на модерния човек. Основни проблеми и мотиви в творчеството на Дебелянов Като поет-символист Дебелянов съумява да вплете в универсални символи (майката, родния дом) индивидуалното преживяване на лир. Аз. Макар всеки поет-символист да се стреми да изгради музикално внушение за света и човека чрез поезията си, при Дебелянов откриваме специфич

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в