Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Ралица“ на Пенчо Славейков – анализ за матура

Анализ на поемата "Ралица" за матура, 12 клас


Поемата „Ралица“ е включена в сборника „Епически песни“. Характерното за нея е, че може да бъде четена като реплика на Славейков-син към неговия баща, Петко Славейков, и произведението му „Изворът на белоногата“. Това, което сближава двете произведения е битовата трактовка – т.е. описанието на сюжет из обикновения селски живот – както и изобразяването на силни и „несломени“ героини.

Текст на произведението тук

Какво е характерно за „Ралица“?

1.     На фона на делнична обстановка, Славейков разгръща нравствен, морален конфликт. Любовта и ревността се противопоставят като два импулса – единият съграждащ, а другият рушащ. Стихията на чувствата е показана като мощна и непреодолима, незачитаща правила и норми. Гневът на Стоичко и импулсът му да убива са „подплатени“ с описание на снежната виелица, която всява суеверен страх в душите на героите – „лютата хала“ връхлита живота им и го променя из основи. Любимият на Ралица е покосен от ревнивата ръка на Стоичко, а самият той изчезва след деянието си.

Образът на Ралица


2.     Ралица е централният персонаж в произведението. Въпреки че е все още рядкост да се обрисуват „действени“ жени в литературата, тя остава своята следа в българската литература като героиня, която отстоява своя избор на любов. Отдала вече сърцето си на любимия, тя изразява силата на волята си чрез словото. Думите „ Сърцето силом се не зема./Не е то пита, то се не ломи!“ изразяват нейния стоически характер и мъдростта на сърцето, на което не може да се заповядва или изкушава със скъпи подаръци.
3.     Ралица има тежка съдба. Тя остава сираче като малка и е отгледана от леля си. Въпреки това богатството на Стоичко не я привлича, тя се люби с Иво заради добрите му очи. Очите често се четат като метафора за душата – Ралица е прозряла добротата на своя избраник, видяла е, че сърцето му е като нейното – чисто и добро. Именно очите на сина й я утешават в мъката от загубата на съпруга – те са същите, „преродени“ Ивови очи.
4.     Хубостта на героинята е изтъкната още в началото на поемата, тя е най-личната девойка в селото. Дори слънцето бледнее пред хубостта й, ала колкото и да възхваляват прелестите й, по-старите и мъдри глави от селото знаят, че „много хубаво не е на хубаво“ и с това като че предричат трагедията в живота на героинята. Защо красотата е пагубна? Защото носи завист и показва грозотата у другите – красотата на Ралица предизвиква ревността и черното сърце на Стоичко и той убива, за да отмъсти.
5.     Финалът на произведението най-категорично говори за силата на героинята – макар и изпаднала в тежко положение, овдовяла и принудена да работи от сутрин до вечер, нейното сърце е останало чисто и непокварено. Тя е избрала любовта и тази любов се е увенчала с плод. Отстоявайки избора на сърцето си, героинята се нарежда сред галерията „силни личности“, които Славейков твори в произведенията си – над живота, над бита, над злобата и омразата.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...