Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас

История на българската литература за матура

1. Модерни времена (развой на западноевропейската литература) – нач. на 19в.
1.1  Романтизъм – края на 18в. – 50те години на 19в.
1.2  Реализъм – средата на 19в
1.3  Модернизъм – нач. на 20в.
1.3.1       Символизъм
1.3.2       Импресионизъм
1.3.3       Експресионизъм
Символизъм – 1880-1920
Особености: наличие на манифест; обръщане към езика като извор на нови възможности; изкуството не като подражателно, а като ново и непознато; творецът е надарен с въображение и усет да улови връзките, които ще предадат друг смисъл в езика; словото като музика – Пол Верлен; Рембо се фокусира върху усещането за ритъм; сливане на природата с душевното състояние на лир. Аз.

Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас

1.   Христо Ботев – късно Възраждане

Особености: гражданска позиция; литературата като инструмент за моделиране на идейни позиции; образът на „събудения човек“ и на бунтовника; свободата като висша ценност; допирни точки с образци на фолклорното; устойчиви епитети.

2.   Иван Вазов

Вазов обвързва традициите на Възраждането с новите търсения на следосвобожденската литература.
Поради това, че Вазов създава произведения в множество „нови“ за литературата ни жанрове, не бихме могли да го причислим към едно литературно направление. Творчеството на Вазов само по себе си е епоха в българската литература. Основното, което ще изтъкнем за творчеството на Вазов е, че създава богата панорама на обществения живот и поставя щекотливи теми за ценностите, които битуват в новото време. В „Под игото“, а и в други произведения, можем да открием влиянието на идеите на Романтизма.


Алеко Константинов 

Продължава да тества ролята на литературата срещу деградирането на ценности в следосвобожденска България.
Алеко Константинов е преди всичко публицист и обществена личност. Именно през погледа си на социално ангажиран деец той пресъздава света на дребния чиновник („Разни хора, разни идеали“) и изразява конфликта между Изтока и Запада („Бай Ганьо“).  В книгата „Бай Ганьо“ централен е въпросът за загубата на идеала.


Пенчо Славейков – поетът-модернист

Славейков освен художествен принос, има и литературно-теоретичен. Той скъсва с възрожденските идеали и се обръща към образците на западноевропейската литература, за да търси нови насоки за българската литература. Той поставя акцент върху твореца и неговата жреческа мисия.


Пейо Яворов – поетът с три лица

В началото на творческия си път Яворов пише стихотворения, посветени на социални теми. Яворов насочва усилията си към борбата на човека с битието („Градушка“). Голяма част от творческата биография на Яворов е заета с възпяване на националните борби („Арменци“, „Заточеници“), което дава основание на редица изследователи да търсят паралели между Яворов и Ботев. Последното Яворово превъплъщение като поет е в търсене на метафизичната истина за човека („Маска“). Стихотворението „Две хубави очи“ и други произведения на поета дават основание за коментар върху ролята на жената в поезията на Яворов и откриване на символистични елементи в късното творчество на поета.


Димчо Дебелянов – поетът-символист

В творчеството му откриваме афинитет към песенността, ритмичността на поетическото слово; изобразяване на мировата скръб; символиката на цветове и образи, които откриваме в кредото на европейските поети символисти.


Елин Пелин – певец на селото

Прозата на Елин Пелин продължава една линия на реалистично представяне на живота на българското село в българската литература. Разказите му се занимават с теми от ежедневието и бита на селянина. Основополагащ конфликт в творчеството му е сблъсъка между града и селото и различните порядки, които диктуват живота на двете места („Гераците“).  


Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното

Димчо Дебелянов – поетът с раздвоена душа

Анализ върху творчеството на Димчо Дебелянов за матура БЕЛ, 12 клас Аз умирам и светло се раждам - разнолика, нестройна душа, през деня неуморно изграждам, през нощта без пощада руша. Д. Дебелянов, „Черна песен“ Димчо Дебелянов е част от онези силни години за българската поезия, когато тя с бързи темпове „догонва“ европейските и световни тенденции, години, в които творят имена като Славейков, Яворов, Кирил Христов, Николай Лилиев. Макар, че създава своята поезия за кратко (от публикуването на първите му стихове до смъртта му минават едва 10 години) Дебелянов остава творчество, пропито от търсенията на модерната душа и световъзприятието на модерния човек. Основни проблеми и мотиви в творчеството на Дебелянов Като поет-символист Дебелянов съумява да вплете в универсални символи (майката, родния дом) индивидуалното преживяване на лир. Аз. Макар всеки поет-символист да се стреми да изгради музикално внушение за света и човека чрез поезията си, при Дебелянов откриваме специфич

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в