Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас

История на българската литература за матура

1. Модерни времена (развой на западноевропейската литература) – нач. на 19в.
1.1  Романтизъм – края на 18в. – 50те години на 19в.
1.2  Реализъм – средата на 19в
1.3  Модернизъм – нач. на 20в.
1.3.1       Символизъм
1.3.2       Импресионизъм
1.3.3       Експресионизъм
Символизъм – 1880-1920
Особености: наличие на манифест; обръщане към езика като извор на нови възможности; изкуството не като подражателно, а като ново и непознато; творецът е надарен с въображение и усет да улови връзките, които ще предадат друг смисъл в езика; словото като музика – Пол Верлен; Рембо се фокусира върху усещането за ритъм; сливане на природата с душевното състояние на лир. Аз.

Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас

1.   Христо Ботев – късно Възраждане

Особености: гражданска позиция; литературата като инструмент за моделиране на идейни позиции; образът на „събудения човек“ и на бунтовника; свободата като висша ценност; допирни точки с образци на фолклорното; устойчиви епитети.

2.   Иван Вазов

Вазов обвързва традициите на Възраждането с новите търсения на следосвобожденската литература.
Поради това, че Вазов създава произведения в множество „нови“ за литературата ни жанрове, не бихме могли да го причислим към едно литературно направление. Творчеството на Вазов само по себе си е епоха в българската литература. Основното, което ще изтъкнем за творчеството на Вазов е, че създава богата панорама на обществения живот и поставя щекотливи теми за ценностите, които битуват в новото време. В „Под игото“, а и в други произведения, можем да открием влиянието на идеите на Романтизма.


Алеко Константинов 

Продължава да тества ролята на литературата срещу деградирането на ценности в следосвобожденска България.
Алеко Константинов е преди всичко публицист и обществена личност. Именно през погледа си на социално ангажиран деец той пресъздава света на дребния чиновник („Разни хора, разни идеали“) и изразява конфликта между Изтока и Запада („Бай Ганьо“).  В книгата „Бай Ганьо“ централен е въпросът за загубата на идеала.


Пенчо Славейков – поетът-модернист

Славейков освен художествен принос, има и литературно-теоретичен. Той скъсва с възрожденските идеали и се обръща към образците на западноевропейската литература, за да търси нови насоки за българската литература. Той поставя акцент върху твореца и неговата жреческа мисия.


Пейо Яворов – поетът с три лица

В началото на творческия си път Яворов пише стихотворения, посветени на социални теми. Яворов насочва усилията си към борбата на човека с битието („Градушка“). Голяма част от творческата биография на Яворов е заета с възпяване на националните борби („Арменци“, „Заточеници“), което дава основание на редица изследователи да търсят паралели между Яворов и Ботев. Последното Яворово превъплъщение като поет е в търсене на метафизичната истина за човека („Маска“). Стихотворението „Две хубави очи“ и други произведения на поета дават основание за коментар върху ролята на жената в поезията на Яворов и откриване на символистични елементи в късното творчество на поета.


Димчо Дебелянов – поетът-символист

В творчеството му откриваме афинитет към песенността, ритмичността на поетическото слово; изобразяване на мировата скръб; символиката на цветове и образи, които откриваме в кредото на европейските поети символисти.


Елин Пелин – певец на селото

Прозата на Елин Пелин продължава една линия на реалистично представяне на живота на българското село в българската литература. Разказите му се занимават с теми от ежедневието и бита на селянина. Основополагащ конфликт в творчеството му е сблъсъка между града и селото и различните порядки, които диктуват живота на двете места („Гераците“).  


Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...