История на българската литература за матура
1. Модерни времена (развой на западноевропейската
литература) – нач. на 19в.
1.1 Романтизъм
– края на 18в. – 50те години на 19в.
1.2 Реализъм
– средата на 19в
1.3 Модернизъм
– нач. на 20в.
1.3.1 Символизъм
1.3.2 Импресионизъм
1.3.3 Експресионизъм
Символизъм – 1880-1920
Особености: наличие на манифест; обръщане към езика
като извор на нови възможности; изкуството не като подражателно, а като ново и
непознато; творецът е надарен с въображение и усет да улови връзките, които ще
предадат друг смисъл в езика; словото като музика – Пол Верлен; Рембо се
фокусира върху усещането за ритъм; сливане на природата с душевното състояние
на лир. Аз.
Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа
11 клас
1. Христо
Ботев – късно Възраждане
Особености: гражданска позиция; литературата като
инструмент за моделиране на идейни позиции; образът на „събудения човек“ и на
бунтовника; свободата като висша ценност; допирни точки с образци на
фолклорното; устойчиви епитети.
2. Иван
Вазов
Вазов обвързва традициите на Възраждането с новите търсения на
следосвобожденската литература.
Поради това, че Вазов създава произведения в множество
„нови“ за литературата ни жанрове, не бихме могли да го причислим към едно
литературно направление. Творчеството на Вазов само по себе си е епоха в
българската литература. Основното, което ще изтъкнем за творчеството на Вазов
е, че създава богата панорама на обществения живот и поставя щекотливи теми за
ценностите, които битуват в новото време. В „Под игото“, а и в други
произведения, можем да открием влиянието на идеите на Романтизма.
Алеко
Константинов
Продължава да тества ролята на литературата срещу деградирането
на ценности в следосвобожденска България.
Алеко Константинов е преди всичко публицист и
обществена личност. Именно през погледа си на социално ангажиран деец той
пресъздава света на дребния чиновник („Разни хора, разни идеали“) и изразява
конфликта между Изтока и Запада („Бай Ганьо“). В книгата „Бай Ганьо“ централен е въпросът за
загубата на идеала.
Пенчо
Славейков – поетът-модернист
Славейков освен художествен принос, има и
литературно-теоретичен. Той скъсва с възрожденските идеали и се обръща към
образците на западноевропейската литература, за да търси нови насоки за
българската литература. Той поставя акцент върху твореца и неговата жреческа
мисия.
Пейо
Яворов – поетът с три лица
В началото на творческия си път Яворов пише
стихотворения, посветени на социални теми. Яворов насочва усилията си към
борбата на човека с битието („Градушка“). Голяма част от творческата биография
на Яворов е заета с възпяване на националните борби („Арменци“, „Заточеници“),
което дава основание на редица изследователи да търсят паралели между Яворов и
Ботев. Последното Яворово превъплъщение като поет е в търсене на метафизичната
истина за човека („Маска“). Стихотворението „Две хубави очи“ и други
произведения на поета дават основание за коментар върху ролята на жената в
поезията на Яворов и откриване на символистични елементи в късното творчество
на поета.
Димчо
Дебелянов – поетът-символист
В творчеството му откриваме афинитет към песенността,
ритмичността на поетическото слово; изобразяване на мировата скръб; символиката
на цветове и образи, които откриваме в кредото на европейските поети
символисти.
Елин
Пелин – певец на селото
Прозата на Елин Пелин продължава една линия на
реалистично представяне на живота на българското село в българската литература.
Разказите му се занимават с теми от ежедневието и бита на селянина. Основополагащ
конфликт в творчеството му е сблъсъка между града и селото и различните порядки,
които диктуват живота на двете места („Гераците“).
Коментари
Публикуване на коментар