Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Пейо Яворов – въпроси за матура и как да отговорим на тях – част I


Въпроси за матура върху Пейо Яворов, 12 клас


Яворов е един от най-обичаните и тачени поети в българската литература. За нестихващия интерес към личността и творчеството му говори и наскоро нашумялата история с изнамирането на „изгубени“ негови произведения, които бързо бяха припознати от специалистите, само за да бъдат бързо развенчани след това. Историята на поета, както и на човека, владее съзнанието на читателя и е своебразен „литературен сюжет“.

Преди да заплени с поезията си, Пейо Крачолов работи като телеграфист в родния си Чирпан. Знаменитото име, с което го помним и днес, поетът получава от мастития си съвременник – Пенчо Славейков. Реформаторът на българската литература припознава гения на младия си колега по перо и му дава трибуна в списание „Мисъл“. Първите творби на младия Яворов се радват на радушен прием и отразяват вълненията на поета тогава. Преобладават социалните теми като водещ мотив е неравната борба между всевластната природа и нейната неочаквана стихия и човекът, който може да се осланя само на собствените си сили и надежди в неравната битка. Дори в социалната тема, Яворов успява да прокара философски конфликт, който в съзряването си като поет преосмисля в нови форми и контури.

Стихотворението „Градушка“ разгръща картината на една природна стихия, заредена със сляпата жестокост на природата, на фона на която бедния селянин се надява да устои и да запази плодовете на труда си. Сгъстяването на напрежението е в унисон с назряващата тревога на човека, който е лашкан между надеждата и отчаяните, между стихията и връхлитащата съдба. Редуването на картините с възобновяващия се напролет живот и смъртната застиналост преди бурята затвърждават динамиката на основния конфликт в произведението. Макар стихотворението да не описва конкретна случка, напрежението и гъстотата на чувството създават у читателя впечатлението, че е именно така.  

Примерни въпрос за матура:

1.     Коя от изброените творби е свързана с темата за човешкото страдание?
А. „Градушка“
Б. „Спи езерото“
В. „Бай Ганьо“
Г. „При Рилския манастир“

Верен отговор: А. „Градушка“

2.     Кое е вярното твърдение?
А. Името Пейо Яворов не е псевдоним
Б. Яворов не е част от кръга „Мисъл“
В. „Градушка“ е стихотворение от Пейо Яворов
Г.  „Градушка“ е повест

Верен отговор: В

3.     Тема за съчинение: В какво се състои драмата на селяка в „Градушка“

Насоки за конструиране на интерпретативно съчинение:
-        
Образът на стихията – олицетворение на облака като страшилище – той въплъщава най-големите страхове на селянина – загубата на реколтата;
-        Динамиката в отделните части – как селянина изживява тревогите и надеждите си, кръговрата на природата и обработването на земята, добиването на насъщния;
-        Изкараната с труд и пот и постоянни усилия прехрана, неравната битка между малкия човек и всесилната природа;
-        Финалните стихове на произведението – олицетворение на отчаянието на селяните, които сякаш отиват на погребение, защото са изгубили реколтата, сивотата на лицата им, по които сякаш вече е минала сянката на смъртта.

Яворов и националните борби

Малко коментирана част от биографията на Яворов в училище е участието му в чети за освобождението на Македония и близкото му познанство с Гоце Делчев, чиято биография поетът пише. Спомените на Яворов за четничеството са също толкова поетични, колкото и самата му поезия. В тях личи майсторството на ваятел на езика, който умее да си служи със словото виртуозно. Често темите, които поетът залага в произведенията си посветени на националните борби, са повод за паралели между Яворов и Ботев. Наистина, двамата поети могат да бъдат сравнявани в наситеността на емоциите, които техните произведения създават, както и в темите за изгнаничеството и обрисуването на родината като изгубен рай.

В стихотворението „Заточеници“ се рисува типична за времето на националните борби картина – заловени бунтовници пътуват към своето изгнание. Драматизмът на произведението се крие в неотменното пътуване далече от родината и в невъзможността на дейните мъже да променят съдбата си. Стихотворението умело играе с перспективата на отдалечаването, за да покаже съдбата на изгнаниците – раздяла с родината, заточение. Типичните топоси за родното – Вардар, Дунав, Марица и т.н. остават в хоризонта на спомена, когато вече и последният кът на родния край е необозрим. В произведението звучи гласът на осъдените, които се сбогуват със своя „земен рай“ – освен друго, тя е и лирична изповед на онези, за които дните на борба вече са свършили. Буквално заточениците са изгубили твърдта под краката си, корабът на тяхното заточение ги отнася все по-далеч от родното – откриваме противопоставяне между конкретното (родното) и необятното (морската шир). Светът се превръща в сън, защото е изгубена единствената солидна реалност – Родината.

Примерни въпроси за матура:


1.     От кое стихотворение са стиховете:
„И ний през сълзи накипели
обръщаме за сетен път
назад, към скъпи нам предели,
угаснал взор – за сетен път
простираме ръце в окови
към нашия изгубен рай…“
А. „Градушка“
Б. „Арменци“
В. „Моята молитва“
Г. „Заточеници“

Верен отговор: Г

2.     Кое от посочените твърдения е вярно?
А. Пенчо Славейков поставя началото на българския символизъм
Б. Поемата на Вазов „Градушка“ разкрива страданията на селяните, причинени от природните стихии.
В. Поетът Пейо Яворов създава картина на националните борби в стихотворенията „Арменци“ и „Заточеници“
Г. Стихотворението „Арменци“ е на Христо Ботев

Верен отговор: В

3.     Тема за съчинение: Как е изразен символичният образ на борбата за свобода?
-        Темпоралните белези на родното;
-        Родината като „свят олтар“ и „изгубен рай“
-        Суша – морска шир – противопоставяне в символен план

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...