Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Тест върху „Хайдути“ за НВО 7 клас

Примерен тест върху "Хайдути" за НВО

 1.     „Хайдути“ е:

А. повест

Б. роман

В. стихотворение

Г. ода

2.     Авторът на „Хайдути“ е:

А. Кирил Христов

Б. Христо Смирненски

В. Любен Каравелов

Г. Христо Ботев

Д. Добри Чинтулов

3.     Кой „говори“ в „Хайдути“?

А. лирическият говорител

Б. Христо Ботев

В. Чавдар

Г. повествователят

4.     Кой герой не е от „Хайдути“?

А. Чавдар войвода

Б. Петка Страшника

В. вуйчо изедник

Г. Индже

5.     Кое твърдение е НЕВЯРНО за „Хайдути“?

А. една от темите на творбата е приемствеността в борбата

Б. лир. говорител подема песента за Чавдар, за да възпее подвига и юначеството

В. има следното мото: „Аферим, бабо, машалла“

Г. майката на Чавдар страда, че синът ѝ иска да стане хайдутин

6.     Кои качества НЕ характеризират Чавдар войвода?

А. смел и юначен

Б. закрилник на сиромасите

В. боязлив и покорен

Г. честен и добър

7.     Кое твърдение е вярно за „Хайдути“?

А. изразява възрожденските идеали за борба, свобода и юначество

Б. представя подробно и обективно образите на заможните българи в османско време

В. Чавдар се колебае дали да поеме по опасния път на бащиния си занаят

Г. майката на Чавдар не желае синът ѝ да се изучи

8.     Продължете цитата:

„Кой не знай Чавдар войвода,

--------------------------------------„

9.     За кого се отнася следната характеристика?

„за клети сюромаси/крило бе…“

А. Петка Страшника

Б. Чавдар войвода

В. героят от „На прощаване“

Г. героят от „Стани, стани, юнак Балкански“

10.  Стихотворението „Хайдути“ е:

А. незавършено

Б. последното на Ботев

В. непубликувано

Г. писано във Варна

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...