Пропускане към основното съдържание

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

НВО 7 клас БЕЛ - обобщена таблица произведение - автор- жанр

Подготовка за НВО БЕЛ след 7 клас

 Този блог пост цели да представи в най-обобщен вид основите на изучаваните произведения по литература от 5, 6, 7 клас, които влизат в материала за външното оценяване. Понеже едни от най-често включените въпроси касаят кой е авторът на произведението, какъв е неговият жанр и какви герои присъстват или не в дадената творба, тази таблица цели да покрие тази информация.

Обобщена таблица произведение-автор-жанр:

Тук ще откриете всички произведения, авторите им и техните жанрове, както и информация за основната тема на творбата и водещите герои в произведението, когато това се налага.
Запомнете! 
В лирическото произведение говорим за лирически говорител, лирически "Аз".
В епическото произведение говорим за повествовател.

"Хайдути" - Христо Ботев - стихотворение
Основна тема: конфликтът между личното и Родината; 
Герои: Чавдар войвода, майка му, вуйчо изедник, Петко Страшника-баща на Чавдар


"Хубава си, моя горо..." - Любен Каравелов - елегия; 
Основна тема: меланхолията по загубената младост и носталгия по родината.

"Отечество любезно, как хубаво си ти" - Иван Вазов - стихотворение
основна тема: възхвала на Родината, сравнена със земен Рай, порицаване на онези, които не ценят богатствата й.

"Косачи"- Елин Пелин - разказ, 
основна тема: ролята на изкуството в живота на селянина, природата като тайнство; герои: Благолаж, Лазо и д-р.

"Художник"- Веселин Ханчев - стихотворение
основна тема: как артистът преобразява пустия свят с картините си

"Под игото" -Иван Вазов - изучавани глави: "Представлението" и "Радини вълнения". Основни теми: вълнението в навечерието на въстанието; ролята на театъра, важността на образованието.

"Братчетата на Гаврош" - Христо Смирненски - стихотворение
Основна тема: противопоставяне между бедността и неправдата към бедните сираци и изкуствения блясък на града

"Серафим" - Йордан Йовков - разказ
Герои: Серафим и Еньо, които са нравствени антиподи. 
Основна тема: добротата.

"Стани, стани, юнак Балкански" и "Вятър ечи, Балкан стене" - Добри Чинтулов - стихотворения.
Основни теми: призив към пробуждане и императив за отхвърляне на робството-сън.

"На прощаване" - Христо Ботев - стихотворение
Основна тема: героичната саможертва и прощаването с майката, завета към братята

"Немили-недраги" -Иван Вазов - повест
Основна тема: хъшовете и тяхната съдба в емиграция. 

"Една българка" - Иван Вазов - разказ
Герои:баба Илийца, бунтовника, болното внуче, отец Евтимий. 
Основна тема: героизмът на една обикновена жена.

"Опълченците на Шипка" - Иван Вазов - ода
Възхвала на подвига на защитниците на върха. Героизъм и жертвоготовност в името на Родината.

"Българският език" - Иван Вазов - ода
Възхвала на родната реч и пламенна защита срещу хулителите на езика.

"Заточеници" - Пейо Яворов - елегия
Невъзможността да се върне Родината, животът-сън извън пределите й.

"Неразделни" - Пенчо Славейков - балада
Патриархален конфликт между родители и млади влюбени, които избират смъртта пред раздялата.

"По жътва" - Елин Пелин - разказ
Конфликтът между безликата природа и човешката съдба. Смъртта на Пенка е кулминацията.

"По жицата" - Йордан Йовков - разказ
Основна тема: благородната лъжа и надеждата.

Коментари

Популярни публикации от този блог

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

„Хайдути“ на Христо Ботев – анализ за НВО + речник на архаичните думи

  Анализ на "Хайдути" за НВО по БЕЛ, 7 клас Стихотворението „Хайдути“ е отпечатано за първи път във в. „Дума на българските емигранти“, когато Христо Ботев е пребивавал в Одеса. Това е незавършена творба, която е от първите, които Ботев публикува, но в нея могат да се открият много теми и мотиви, които вълнуват поета и в останалото му творчество. 1.      Заглавие и подзаглавие на творбата – смислови внушения „Хайдути“ събира в себе си две противоположни значения. От една страна – тази на официалната османска власт – хайдутите са хора, които са извън закона, с други думи – разбойници. Ала техните подривни действия се преосмислят от оценката на онези, които виждат в лицето на хайдутите защитници. Това противоречие намира израз и в Ботевото стихотворение – при описанието на Чавдар войвода – героят е въведен с две роли – на защитник на слабите и онеправданите („крило“ за сиромасите), но и като заплаха за официалната власт („турски сердари“). „Хайдути“ носи п...

„На прощаване“ от Христо Ботев – изразни средства и внушения

Изразни средства в "На прощаване" - НВО, 7 клас Многократното обръщение „майко“ – засилва изповедния тон на творбата , повелителнто наклонение в първата строфа „не плачи, майко, не тъжи“ въвежда мотива за прошката. Лирическият говорител се стреми към споделяне,но и към убеждаване в правотата на направения избор, също така той иска да подтикне майката към предаване на завета. За това ни убеждават множеството глаголни форми в повелително наклонение : не плачи, не тъжи, проклинай, прости, прощавай и т.н. Синекдохата в стиховете „да гледа турчин, че бесней/над бащино ми огнище“ изразява беззаконието и жестокостта на поробителя, който тъпче родната земя и подтиска народа, превръщайки хората в роби. Последващата анафора (повторението „там“) гради носталгичния образ на родното, заредено с копнежите на лир. герой. Темпоралията „утре“ в стиха „...ах, утре като премина/през тиха бяла Дунава!“ конкретизира съдбовното настояще на героя, загатнато и чрез годината в ...