Пропускане към основното съдържание

Публикации

"Хубава си, моя горо" - анализ, примерна теза и тест за НВО

  Анализ на "Хубава си, моя горо" за НВО, 7 клас Елегията "Хубава си, моя горо" на Любен Каравелов внушава както типичните за Възраждането възхита и преклонение пред родината, така и чувството на "скръб и жалост" у изгнаника, който не ще види отново бленуваните красоти на родното. Носталгията в стихотворението е многопластово чувство, подхранвано и от изтляващата младост, и от краткотрайния човешки живот в противовес на вечно възобновяващата се природна мощ. В това отношение споменът за младостта и родното като недостижим блян се родее с Дебеляновото "Помниш ли, помниш ли..." Реторическото обръщение "моя горо" задава цялостното композиционно осмисляне на творбата като изповед. Лирическият говорител се обръща към гората чрез притежателното местоимение "моя" и използва епитета "хубава", за да изрази както копнежа по приобщаване, така и за да "възпее" всичко свидно и близко до сърцето му. Прелестите на родното...

Пейо Яворов – въпроси за матура и как да отговорим на тях – част I

Въпроси за матура върху Пейо Яворов, 12 клас Яворов е един от най-обичаните и тачени поети в българската литература. За нестихващия интерес към личността и творчеството му говори и наскоро нашумялата история с изнамирането на „изгубени“ негови произведения, които бързо бяха припознати от специалистите, само за да бъдат бързо развенчани след това. Историята на поета, както и на човека, владее съзнанието на читателя и е своебразен „литературен сюжет“. Преди да заплени с поезията си, Пейо Крачолов работи като телеграфист в родния си Чирпан. Знаменитото име, с което го помним и днес, поетът получава от мастития си съвременник – Пенчо Славейков. Реформаторът на българската литература припознава гения на младия си колега по перо и му дава трибуна в списание „Мисъл“. Първите творби на младия Яворов се радват на радушен прием и отразяват вълненията на поета тогава. Преобладават социалните теми като водещ мотив е неравната борба между всевластната природа и нейната неочаквана стихия ...

Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас

История на българската литература за матура 1. Модерни времена (развой на западноевропейската литература) – нач. на 19в. 1.1   Романтизъм – края на 18в. – 50те години на 19в. 1.2   Реализъм – средата на 19в 1.3   Модернизъм – нач. на 20в. 1.3.1        Символизъм 1.3.2        Импресионизъм 1.3.3        Експресионизъм Символизъм – 1880-1920 Особености: наличие на манифест; обръщане към езика като извор на нови възможности; изкуството не като подражателно, а като ново и непознато; творецът е надарен с въображение и усет да улови връзките, които ще предадат друг смисъл в езика; словото като музика – Пол Верлен; Рембо се фокусира върху усещането за ритъм; сливане на природата с душевното състояние на лир. Аз. Българска литература от Ботев до Елин Пелин – част първа 11 клас 1.     Христо Ботев – късно Възраждане Особености: гражданска позиция; литератур...

„Неразделни“ от Пенчо Славейков – анализ за НВО

Анализ на "Неразделни" за НВО по БЕЛ, 7 клас Баладата [1] „Неразделни“ от сборника „Епически песни“ на Пенчо Славейков разгръща мотива за силата на любовта. Силната и истинска любов устоява на волята на родителите, на времето и смъртта – тя е безсмъртна. Лирическият говорител разказва за историята, на която неволно става довереник – кичестата калина, под която е спрял да се отмори, говори чрез шумоленето на листата си, в тяхната песен се крие и разказа за любовта на двама млади, които не могат да бъдат заедно, защото съюзът им не е благословен от родителите. Стиховете „ Верни думи, верна обич, има ли за тях развала?/За сърцата що се любят и смъртта не е раздяла" внушават чрез реторичния въпрос силата на споделената и вярна любов, която може да устои на всичко. Смъртта, която се мисли за край на всичко земно, дори тя не може да отлъчи влюбените и чисти сърца. Героят е прозрял тази истина и за да се съедини с любимата, той избира смъртта пред живота. Тра...

„Ралица“ на Пенчо Славейков – анализ за матура

Анализ на поемата "Ралица" за матура, 12 клас Поемата „Ралица“ е включена в сборника „Епически песни“. Характерното за нея е, че може да бъде четена като реплика на Славейков-син към неговия баща, Петко Славейков, и произведението му „Изворът на белоногата“. Това, което сближава двете произведения е битовата трактовка – т.е. описанието на сюжет из обикновения селски живот – както и изобразяването на силни и „несломени“ героини. Текст на произведението  тук Какво е характерно за „Ралица“? 1.      На фона на делнична обстановка, Славейков разгръща нравствен, морален конфликт. Любовта и ревността се противопоставят като два импулса – единият съграждащ, а другият рушащ. Стихията на чувствата е показана като мощна и непреодолима, незачитаща правила и норми. Гневът на Стоичко и импулсът му да убива са „подплатени“ с описание на снежната виелица, която всява суеверен страх в душите на героите – „лютата хала“ връхлита живота им и го променя из основи. Люб...

Пенчо Славейков

Пенчо Славейков за матура, 12 клас Гледайте нашето видео, посветено на някои от акцентите в творчеството на Пенчо Славейков! Библиотеката за Славейков: http://bglitarchives.org/?com=com_catalogue&view=category&cat=18&cpos=707000000&clevel=2&Ptype=-1&Ltype=2&NOchilds=1&lang=bg&fbclid=IwAR3xSI_sj0mkU2EChmi0W-0ZoEKF1SQedBwa97SbXHlu2kZpFIlJ0nSbeWk " Пенчо Петков Славейков е син на известния български възрожденски писател и журналист, а след Освобождението и политически деец Петко Р. Славейков.  Роден е в Трявна през  1866 година, където учи в местното училище, но достига само до 2 клас, защото цялото му семейство се премества в Стара Загора през 1875 година. След това сменя още училища в Сливен, Търново и София, а гимназия завършва в Пловдив." -  https://bulgarianhistory.org/pencho-slaveikov/ За любовта между Славейков и поетесата Мара Белчева можете да прочетете  тук. Кръгът "Мисъл": Кръгът "Мисъл" се фор...

Да проверим: примерни въпроси за матура върху Христо Ботев, Иван Вазов и Алеко Константинов

Примерни въпроси за матура 12 клас:  Ботев, Вазов, Алеко Константинов 1.      Тема на Алековите фейлетони са: А. обществения и нравствен живот на българина през 90-те год. на 19 век Б. философския поглед на твореца към поезията и прозата В . саможертвата в името на свободата на Родината Г . обрисуването на политическите машинации около Априлското въстание и Руско-Турската война 2.      В кой ред всички от изброените стихотворения са от Христо Ботев : А . „Майце си“, „Българският език“, „Хаджи Димитър“ Б . „На прощаване“, „Обесването на Васил Левски“, „ Cis moll “ В. „До моето първо либе“, „Моята молитва“, „В механата“ Г . „Към брата си“, „При Рилския манастир“, „Делба“ 3.      Свържете произведението с неговия жанр: „Под игото“                             ...

Пътуващият човек у Алеко Константинов („До Чикаго и назад“)

Анализ върху "До Чикаго и назад" за матура, 12 клас Пътят е символно натоварено пространство, метафора на човешкия избор. Независимо дали предполага завръщане или не, чрез пътя се осмисля човешката съдба. Когато за пътуващия човек няма връщане назад, то тогава той е обречен на скитничество и бездомност (мотив, който по-късно символистите ще развият в творчеството си). Човекът, ситуиран на пътя, често е изправен пред морални и житейски дилеми. Алеко създава няколко типа пътуващи герои. Този, който опознава, изучава и сравнява чуждия свят с родния („До Чикаго и назад“), той съумява да извлече точна представа за преимуществата и недостатъците на не-нашия свят. Макар и субективни, неговите оценки са съвкупност от ентусиазъм и трезв разсъдък. Прекланяйки се пред красотата на Ниагарския водопад, героят и иронично описва човека-машина, лишен от личностни характеристики и сравнен с болт от механично чудовище, което функционира в името на материалното. Алеко Константин...